понеделник, 8 април 2019 г.

"Клетка за птици"

"И Вие ли сте будист?" ме пита. "Не, все още."
Тоя задушевен разговор се случва на сутринта след нашето запознанство. Той се казва Лучано, домакинът ни в Пулия. Около петдесетте е и е най-артистичният мъж, с когото животът досега ме е срещал. Плътен красив тембър, разчупени движения, бижута, автентично марково облекло от висок клас в небрежна подреденост.
Докато ме развежда из прелестния имот споделя, че дългогодишната му работа в модния бранш го е срещнала с множество български манекенки - красиви и дисциплинирани професионалисти. Разхождаме се из гигантската градина в компанията на четирите темпераментни кучета. Лучано показва очарователни кътове за релакс и медитация, сътворени от партньора му Стефано. Разбирам, че Стефано е приел будизма от две години и е създал това райско местенце. Начинаещата ми йога-душица замечтава да се върне след месец-два, когато разбирам, че сред разпръснатите хамаци, пейки, люлки и шезлонзи, се подвизавали будистки монаси и йога-майстори от Италия и странство. Удивително чувство за естетика в съдружие с природата сторило мястото такова, че вече не ми се тръгва.
На следващата сутрин се срещам и със Стефано. Физиономията му ми е смътно позната. Натрапчивата мисъл защо ме тормози и разсейва, докато водим някакъв неангажиращ, но много много мил разговор. И той е арт и със специфична себеизява.
Това става насред сърцето на дома. Уникално! Уж небрежно хвърлям поглед вляво и вдясно, колкото да поема от необичайната атмосфера. Изумяваща еклектика, претрупаност от вещи и борба на стилове, и при все това какъв резултат! Не бих се развихрила никога и по никакъв начин така, обаче моментално бих заживяла насред цялата тая вещоманска вакханалия - обилие от местната керамична школа, десетки Буди, Будички и Будчета, още толкова автентични дървени разпятия и Мадони в разни размери, примъкнати, според мен, от антиквариати, барокови статуетчици, старинни часовници, странни полилеи, а позлатената дървена инкрустирана азиатска врата направо залепва погледа ми. Килимите и картините са смайващо красиви. Канапета, примъкнати много далеч от запада, някъде от Изтока. За фон служи успокояваща сетивата мантра на санскрит, ухае на кафе, лабрадорите си ръмжат и хапят взаимно, мелезът Кикино лае истерично, някъде отвън дочувам рева на магарето, а от гигантската клетка папагалът крещи в пристъп на равни интервали, докато обраните кандаринки и депресирани канарчета в съседство мълчат.
Насред цялата тая работа склонната ми към конспиративни теории красива главица провижда: "Да! Това е онзи, чийто лик краси лявата ми бяла маратонка. Стефано. Габана!"
Докато излъчвам самата любезност и клатя глава срещу му и никак вече не го слушам, навързвам нещата - моден бранш, приета отскоро миролюбива интровертна религия... Бягство от суетата и разочарованията на светското лекомислие ...
Така, така, така ... Точно така!

Няма коментари:

Публикуване на коментар