Не знам кое е по-доброто решение
– да организираш прецизно издалеко всеки детайл от предстоящия път или да
оставиш случайността да те запокити сред неизвестното. Има чар и в двете.
Денят в Попи бе от втория вид. Идея
нямах какво е това място. Бяхме се нагласили да ходим към Бибиена, но
туристическото гуру Лаура ни прати в друга посока. Имало защо. Нито погледнах,
нито проучих – тръгнахме ей тъй, без очаквания.
Превалихме планината. Вече сме в
безбрежна равнина, където по местна традиция, на всяко по-високо хълмче, е
покатерено градче. Нашето Попи се забелязва отдалеко – средновековната крепост
привлича погледа. Лесно намираме място за паркиране – в подножието на замъка,
до забележителен мемориал, по повод кръвопролитни битки между италианци и
австрийци отпреди 100 години. Злачно място, както би казал поетът. Треви,
бръшлян и гъсти гигантски дървета.
Нагоре по чакълеста пътека, през
портата на крепостта и сме в чертите на градчето – каменните настилки, тесните
улици, красивите къщи с цветя по прозорците. Всичко си е в реда на редови
тоскански градец. До площадчето пред големия вход на крепостта!
Тук посреща познато лице. Голям бронзов
бюст на Данте. С него сме другари от години – взех си Западно-европейската
литература в университета благодарение на неговия „Ад”. По-късно разбирам, че
великият италианец е живял тук близо две години, след прогонването му от
Флоренция. В Попи работил и по „Божествена комедия”. Започвам да гледам с
по-други очи. И ми е криво, че почти няма посетители. От гида научавам, че
прекрасната и удивително запазена крепост е построена през 12 век за граф
Гуиди, чиято фамилия живяла векове по-рано из Тоскана. Данте описва в „Ад”
битката за Тоскана между флорентинци и войните на Арецо току пред стените.
Двадесет хиляди души! „Кървавият юни!”
Сега е спокойно. Само някой
три-четиригодишен нашественик ще нахълта, изскубнат из майчините ръце.
Влезеш ли в замъка, попадаш в
компютърна игра – голяма зала в средата, лабиринти от стълбища, каменни гербове
и украси по стените, огромни дървени врати, много светлина. И малки вратички. В
едната хлътвам, за да видя и нелицеприятната страна на живота тук - восъчна
фигура на затворник показва прегрешилия срещу властника. Излизам бързо.
Кокоря се във фризове, надписи по
стените - на латински и староиталиански, загадъчни символи, олющени ъгли,
отронени парапети, каменни лъвове, чудни животни, плодове и цветя, звезди,
кръстове, негърски глави. Удивителните
фрески по залите!
Най-забележителна е библиотеката!
Най-голямата в Тоскана за ръкописи! За съжаление не може да се снима. По
високите аристократични лавици, под дървените фрезовани тавани и пищни цветни
фрески по високото, живеят пет хиляди ръкописа и двадесет и пет хиляди други
единици. Аромат на стари книги – упойващо. Зад стъклена витрина насред
помещението е изложено съкровище – първият препис на Данте от 14 век. По-натам
и други копия, пак ръкописи. Следват и първите печатни издания – от 15 век, от
16 век. Зад стъклото е и изумителна енциклопедия от 18 век – за наука, изкуства
и занаяти. Сума и книги за медицина, прецизно декларирана анатомия. Присъства и
изкуството на писането, устройство на буболечки и други твари под микроскоп. За
радостта от живота напомня и книга с изображение на прабаба на тенис-ракетата.
Набързо през залите с портрети на
владетели, красиви дами и прочее към кулата-камбанария. По стръмна дървена
стълба, поредно изпитание за клетия ми вестибуларен апарат, катерим яко. Горе
получаваме заслужена награда – тишината на гръмогласните камбани /изрично
изчакахме паузата между два звъна/ и ... гледка. Мисля си, че и човекът с
характерния профил, е съзерцавал безбрежните околности. Оставам повече от
обичайното.
Надолу, финални снимки и кратка
разходка из градчето. Красиво, но пусто. Кафенета дори не видях, нито ресторантчета.
Няма начин да няма, Италия е това, но не видях. И без хора почти.
В крайчеца на една стара улица –
черква. Тя да беше само – пак си заслужава цял текст! Може би, друг път...
Няма коментари:
Публикуване на коментар